Strategi Menghadapi Penurunan Harga Saham di Aras Sokongan


Bayangkan situasi ini: Anda sedang memegang saham yang secara dramatik turun hingga ke aras sokongan yang valid. Ia hampir-hampir bocor, malah mungkin sudah bocor! Dan, oh, kita hampir masuk ke bulan baru. Apa yang perlu dilakukan?

Bertahan Atau Jual?

Pertama sekali, ambil nafas dalam-dalam. Adakah jarak antara aras sokongan dan stop loss anda masih dalam lingkungan kerugian yang sanggup ditanggung? Kalau ya, cubalah bertahan sedikit lagi. Kenapa? Kerana menjual di sekitar support boleh menjadi tindakan yang sangat tidak produktif. Ingat, support adalah kawasan tumpuan bakal pembeli.


Bulan Baru, Semangat Baru

Tambah menarik, kita berada di penghujung bulan, menuju ke bulan baru. Biasanya, semangat membeli pada awal bulan adalah luar biasa. Orang ramai baru sahaja menerima gaji, mood untuk membeli adalah lain macam. Jika ada pantulan harga di aras sokongan, anda berpeluang untuk menjual pada harga yang lebih tinggi. Dan, jika minat belian semakin bertambah, anda boleh terus menikmati kenaikan harga.

Kalau Harga Tak Mantul?

Namun, perlu diingat, senario ini tidak selalu berlaku dan bukanlah wajib terjadi. Jadi, kalau harga tidak mantul, jangan terlalu kecewa. Cuma, kalau sampai perlu tepuk dahi kuat-kuat ke dinding, pastikan dindingnya empuk. Apa-apa pun, jika harga sudah mencecah stop loss, keluarlah dulu dari posisi anda, kecuali anda memang ada plan lain.

Nota Penting

Jangan lupa, kalau berlaku gap down yang sangat besar, cerita akan jadi lain. Dalam situasi ini, strategi yang berbeza mungkin diperlukan.

Kesimpulan

Kesimpulannya, jangan terlalu cepat panik. Support level adalah kawasan yang sangat penting dalam analisis teknikal. Bersabarlah dan jangan jual saham anda di kawasan support tanpa alasan yang kukuh. Semoga strategi ini boleh dijadikan panduan di masa depan, terutama pada awal bulan.

Semoga terhibur!

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama