5 Tips Untuk Trendband Cycle

Kalau diikutkan, banyak tips yang nak dikongsikan. Tapi, saya pecahkan dulu kepada 5 yang paling baik. Bagi yang tidak pasti apa itu trendband cycle, boleh rujuk di sini.

1. ARAS TUMPUAN

aras tumpuan selepas kemunculan breakout candle

Selepas munculnya candle breakout hijau, aras harga tertinggi dan stop loss candle breakout (kotak biru dalam gambarajah di atas) adalah kawasan-kawasan yang perlu diberikan tumpuan. 

2. BUAT WATCHLIST STOCK

breakout candle / cycle begin

Jalan mudah untuk membuat watchlist, cari setiap chart yang muncul candle breakout / cycle begin. Lebih menarik jika trendband juga sudah cantik tersusun rapi.

3. ELAKKAN CANDLE YANG PANJANG

candle yang panjang (jarak high dan low)

Kalau boleh, elakkan candle yang panjang-panjang, terutama sekali jika harga sudah bergerak naik berhari-hari. Selalunya kenaikan akan mula terbatas disebabkan pengambilan profit.

4. BELAJAR DAN KUASAI 1 TEKNIK

satu teknik sampai lebam

Nasihat ini memang terpakai sampai bila-bila, dulu , kini dan selamanya. Walaupun dalam trendband cycle ada cara breakout, pullback, berani mati dan sebagainya, cuba mahirkan satu teknik saja dulu.

5. GUNA SCREENER UNTUK MENCARI STOCK

screener trendband cantik

Tradingview sudah sediakan kemudahan screener, jadi gunalah sebaik mungkin. Dan setiap filter dalam screener juga perlu disesuaikan dengan teknik yang kita mahir atau gemar. 

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama