Apa Nak Buat Bila Harga Tembus Cut Loss Level ?

Ikut plan dan strategi masing2. Ada yang akan terus jual, ada yang tunggu dulu, ada yang suka ikut2 orang, dan ada yang tak kan cut, hold sampai lebam katanyer. Semuanya betul, takde yang salah...sebab duit masing2 kan…yang salah bila hutang contra tak bayar…adoiii..

Kalau rasa tak nak cut, dan nak hold lagi, sekurang-kurangnya carilah sebab atau alasan yang agak kukuh, bukannya mengharap saje:

  • saya hold sebab ada lagi suppport area di bawah cut loss level saya..
  • trend kaunter saya masih UP..
  • kaunter yang dibeli, tiada masalah pada FA, cuma market kurang bertenaga..
  • saya ada banyak duit, takde hal lah kalau tak cut loss (oppssss)

Untuk traders macam kita (dah tak mampu jual baru jadi investor tegar), untuk MENYELAMATKAN MODAL, cut loss level mestilah ikut. Kalau dah kata close bawah 20 sen kena jual, jual saje. Macamana kalau naik balik? beli la balik, kann. Cakap senang, nak buatnye belum tentu jadi. Kalau market cantik, memang selalu berlaku lepas jual naik lagi, tapi kalau market tak cantik, bila tak jual makin turun pulak. Disiplin mesti ada.

Pasal jual naik balik tu, pastikan sebelum jual tengok dulu support2 yang terdekat. Selalunya kita akan dipaksa scara emosi, jual bila nampak candle merah panjang2. Sedangkan pada waktu tu, price sudah menghampiri kawasan support.

Macam nota2 sebelum ni, bukan support tu yang kita nak tengok, tapi APA YANG PRICE DAN VOLUME buat bila dah sampai area support atau resistance..adakah price nak tembus lagi, atau ada reversal candle berlaku kat dua2 area tu.

KUB : Dis 2016 - JUN 2017

" Contoh seperti KUB di atas. Dengan menggunakan simple trendline, sebenarnya sudah boleh keluar lagi awal. Sekurang-kurangnya untuk selamatkan modal atau mengambil profit kalau ada. Lepas jual, masukkan dalam watchlist untuk perhatikan sebarang reversal signal pada area2 yang berpotensi menjadi support/resistance (garis moving average, garis fibonacci, garis trend).

Bagi yang terlewat untuk cut loss, perhatikan juga kalau ada rebound dari paras support. Maknanya, price akan sampai satu support, dan dari situ berkemungkinan naik semula. Gunakan peluang tu untuk jual pada harga yang lebih sedap mata memandang. Selagi market tak cun, rebound adalah peluang untuk menjual, bukannya entry "

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama