Kisah Sedih Seorang Trader

Gogel seorang trader yang sangat berdisiplin. Dia mengamalkan strategi "end of day". Bagi Gogel yang masih lagi bekerja di sektor awam, dia tidak mempunyai masa yang banyak untuk melihat market. Hanya selepas waktu habis bekerja saja diluangkan sedikit masa untuk mencari setup. Gogel tidak tetapkan bila waktunya untuk entri, tetapi sudah memasang alert pada harga yang dia minat. Jika alert muncul pagi, pagilah entrinya, kalau muncul petang, petang lah entrinya...Kalau muncul malam, mungkin Gogel memorex tu.

Hendak dijadikan cerita, Gogel mula rasa strategi entrinya agak ketinggalan berbanding orang lain. Dia mahukan entri yang lebih cepat tapi tidak mengambil masa terlalu lama untuk mencari. Maka dipelajarilah ilmu dan teknik intraday dari sifu-sifu yang sempat ditemui.
Dipendekkan cerita, dari banyak-banyak teknik intraday, Gogel lebih meminati setup entry waktu rehat. Katanya, waktu rehat tidak menggangu kerja harian dan dia akan lebih tenang mencari entri.
Berterusanlah Gogel membuat kuak lentang dengan teknik di atas, seperti sebelumnya, ada masa dia untung, ada masa dia rentung.
Dan sekali lagi Gogel rasakan, masih lambat ni entri waktu rehat. " Apa kata entri lebih awal, setup yang sama tapi entri sejam sebelum rehat ", kata Gogel kepada monitor laptopnya. Setelah monitor laptop bersetuju dengan cadangan Gogel, strategi pun di laksanakan.
Yessssss...Gogel masih juga merasa rentung walaupun entri dicepatkan. Setelah berdiam diri selama 3 purnama, Gogel mengambil keputusan paling drastik , yaaaaaa, dia akan cepatkan lagi entry dan akan entri sebelum market buka..entri sebelum market buka lebih padu dan jitu kata Gogel.
Tiba-tiba terdengar suara sayup-sayup sifu pergunungan menyapa Gogel , " nak selamat, study la selepas market tutup..masa pun banyak, pilihan pun banyak..lepas tu pasang alert, nanti alert muncul barulah entry "
Gogel terpinga-pinga sambil menggaru pipinya yang tidak gatal.."rasanya macam pernah aku buat tuuuuuuu"
🤦‍♂️

bursatrendbandchart

Indikator TRENDBAND CYCLE dibuat untuk membantu saya dalam mencari saham berpotensi dan membuat keputusan lebih pantas sama ada hendak ENTRY | EXIT dan menentukan PRICE TARGET | STOP LOSS. Dan saya jadikan TRENDBAND CYCLE sebagai panduan untuk swing bertarget jangka pendek !

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama